آیین نامه استفاده از کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی

آیین نامه استفاده از کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی:

1- اعضای کتابخانه، از منابع موجود، مطابق با جدول زیر می­توانند استفاده نمایند:

اعضا

تعدادکتاب

مدت امانت

کادر هیات علمی

15 جلد

15 روز

دانشجوی کارشناسی

5 جلد

15 روز

دانشجوی تحصیلات تکمیلی

7 جلد

15 روز

کارکنان

5 جلد

15 روز

2- کتابهای مرجع و فرهنگ لغات فقط یک جلد با ارائه کارت ملی یا کارت معتبر دیگر برای استفاده در محل کتابخانه، در اختیار دانشجویان قرار می­گیرد.


3- هر کتاب حداکثر 2 هفته امانت داده می­شود که در صورت نیاز و عدم رزرو قابل تمدید است.

4-جهت مطالعه در محل فقط یک کتاب در ساعت اداری و با ارائه کارت دانشجویی امانت داده می­شود.

5-جریمه تأخیر در برگشت کتاب به ازاء هر روز به شرح ذیل محاسبه و دریافت می گردد:

             برای هر جلد کتاب غیر مرجع 1000 ریال

             برای هر جلد کتاب مرجع 10000 ریال

6-در صورت مفقود نمودن و یا تأخیر بیشتر از یک ترم در عودت کتاب، دانشجو ملزم به خرید جدید­ترین نسخه از کتاب فوق می­باشد.

7-در صورت مفقود نمودن کارت عضویت، دانشجو یک ترم، از  استفاده از منابع کتابخانه محروم شده و بابت صدور کارت المثنی مبلغ 50000 ریال نیز اخذ می­گردد.

8-چنانچه امانت گیرنده منابع امانت گرفته شده از کتابخانه را گم نماید، موظف به تهیه و تحویل اصل آن حداکثر ظرف مدت یک ماه می باشد و تشخیص چگونگی امر به عهده مسئول کتابخانه می باشد.

9-چنانچه منابع امانتی گمشده در بازار (داخل و خارج کشور) نایاب باشد امانت گیرنده بایستی با صلاحدید مسئول و نیاز کتابخانه منبع دیگری را جایگزین  نماید. در غیر اینصورت پرداخت جریمه به شرح زیر خواهد بود:

الف. جریمه کتاب مفقود شده، مطابق با قیمت روز  محاسبه خواهد شد.

ب. درمورد کتابهای چند جلدی یا دوره ای، چنانچه یک جلد از آن مفقود گردد و تهیه آن امکان پذیر نباشد، امانت گیرنده موظف است قیمت یک دوره کامل کتاب را با نرخ روز ( ریالی یا ارزی) پرداخت نماید.

10-امانت گیرنده می بایست در اسرع وقت نسبت به جبران خسارت به نحو مقتضی اقدام نماید و تا حصول نتیجه، کارت عضویت وی ضبط و از امانت گرفتن منابعمحروم خواهد بود.

خروج غیر قانونی:

هرگاه فردی بدون رعایت مقررات مربوط به امانت اقدام به خارج نمودن منابع از کتابخانه نماید بعنوان متخلف به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی خواهد شد.

رعایت نظم در کتابخانه:
   بـه منظـور استفـاده هـرچـه بیشتـر از محیـط آرام کتابخانه و حفظ و حراست از اموال آن استفاده کنندگان موظف به رعایت موارد زیر می باشند:

1- رعایت سکوت مطلق در محیط کتابخانه

2- خودداری از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات

3-مطالعه بصورت انفرادی

5-به همراه داشتن کارت عضویت کتابخانه و کارت شناسایی معتبر به هنگام ورود به کتابخانه

6-استفاده از تلفن همراه در کتابخانه اکیدا ممنوع است

7-رعایت شئونات و حجاب اسلامی

تسویه حساب:


1-اعضای هیأت علمی در صورت بازنشستگی ، بازخرید ، مأموریت بیش از سه ماه، فرصت مطالعاتی یا انتقال به دانشگاه دیگر بایستی با کتابخانه واحد مربوطه تسویه حساب نمایند .

2- دانشجویان هنگام فارغ التحصیلی ، انتقال و یا مهمان شدن در سایر دانشگاه ها بایستی با کتابخانه تسویه حساب  نمایند .

3-واحد آموزش دانشکده ها موظف است لیست دانشجویانی که به هر دلیل محروم از تحصیل یا اخراج شده اند را به کتابخانه اعلام تا کتابخانه نسبت به تسویه حساب با دانشجو اقدام نماید.

4-کارکنان، در صورت بازنشستگی ، بازخرید ، انتقال به سایر دانشگاه ها یا مرخصی طولانی مدت می بایست با کتابخانه واحد مربوطه تسویه حساب نماید .


تاریخ بروزرسانی : ۱۴ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۵۳

آیین نامه وجین کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی

آیین نامه وجین کتابخانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی علوم پزشکی کرمانشاه

وجین جریان معکوس گزینش مواد است و باید با همان ظرافت ها و حساسیت ها بدان نگریسته شود. در وجین به دنبال منابع زاید و بدون استفاده بوده تا از مجموعه خارج شده و فضای لازم برای رشد مجموعه فراهم گردد. با توجه به اهمیت موضوع، لازم است معیارهای علمی برای این کار در نظر گرفته شود.

تعریف وجین:

وجین فرایندی است که از طریق آن کتاب های زاید و یا بی استفاده و یا لوح های فشرده غیر قابل استقاده از مجموعه خارج و به انبار منتقل می گردد. به این وسیله از انباشته شدن منابع زاید و بی استفاده جلوگیری نموده، فضای لازم برای منابع جدید و رشد مجموعه فراهم می گردد.

معیارها و ضوابط وجین کتابها:

1.وضع ظاهری: کتاب های مندرس را می توان از مجموعه خارج کرد. اما در صورتی که از کتاب های پر مراجعه باشند باید با نسخه های جدید جایگزین شوند.

2. نسخه تکراری: این مورد مربوط به کتابهایی است که بنا به شرایط و موقعیت زمانی از عناوین پر مراجعه بوده، اما در شرایط فعلی اهمیت موضوعی خود را از دست داده‌اند و یک یا دو نسخه از آن کفایت میکند.

3. ویرایش های کهنه تر و منسوخ: این معیار بیشتر در خصوص کتابهای علمی صدق می کند که ویرایش قدیمی با ورود ویرایش جدیدتر منسوخ می گردد.

4. محتوای قدیمی و کم ارزش: بعضی از کتابهای علمی (همچون کتب کامپیوتری) به مرور زمان ارزش خود را از دست می دهند و پس از مدتی منسوخ می گردند.

5. میزان استفاده: با بررسی تعداد دفعات استفاده یا به امانت رفتن یک کتاب می‌توان دریافت که چه کتابهایی بسیار کم استفاده و یا بی‌استفاده‌اند (قابل ذکر است که این کتب نیز به علت اشغال فضای کتابخانه وجین می‌گردند، کتب ارزشمند از معیار فوق خارج است).

قانون کپی رایت

  

قوانین حمایت از حقوق مؤلفین، مصنفین و پژوهشگران : کپی رایت

 

1 - هر گونه استفاده از آثار مورد حمایت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه(چاپی، الکترونیکی، پایان نامه و طرح های تحقیقاتی(باید مطابق قانون و با ذکر منبع باشد.

2-نسخه برداری یا بازتولید (ذخیره سازی موقت) از آثار الکترونیکی و چاپی منتشره داخل و خارج از دانشگاه، از حقوق انحصاری صاحب/صاحبان آن اثر است و باید با کسب اجازه از آنان صورت پذیرد.

 3-اخذ رضایت کتبی از صاحب/ صاحبان آثار غیر فارسی زبان، به منظور ترجمه به زبان فارسی و ارائه آن به واحد انتشارات جهت تعیین امتیازکتاب الزامی است. در غیر این صورت به کتاب ترجمه شده امتیازی تعلق نخواهد گرفت.

4-.دسترسی کاربران به متن اصلی کتاب های الکترونیکی منتشر شده توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، قبل از پرداخت هزینه تعیین شده جهت فروش کتاب، بر خلاف قوانین مصوب کپی رایت است.

5-.دسترسی کاربران به متن گزارش نهایی و طرح نامه های مصوب طرحهای تحقیقاتی در سامانه تحت وب مدیریت اطلاعات تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برخلاف قوانین مصوب کپی رایت است.

6-گرفتن عکس از پایان نامه ها،با هر نوع وسیله ممکن و کپی برداری بیش از 15صفحه اول در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ممنوع است..

7-چاپ و ذخیره سازی فایل های دیجیتالی پایان نامه های دانشگاه که از طریق نرم افزار کتابخانه جامع و مبتنی بر وب در اختیار کاربران قرار می گیرد، ممنوع است.

8-انتشار و توزیع آثار منتشره دانشگاه به نام شخصی به غیر از پدیدآورنده/پدیدآورندگان اصلی خلاف قانون کپی رایت است و فرد خاطی به کمیته رسیدگی به تخلفات پژوهشی معرفی خواهد شد.

9- مسئولیت صحت و سقم کلیه داده ها در آثار منتشره دانشگاه به عهده نویسنده/نویسندگان هر اثر می باشدو در صورت تخلف فرد خاطی به کمیته رسیدگی به تخلفات پژوهشی ارجاع داده خواهد شد.

10- تبدیل پایان نامه به کتاب تنها با ارائه موافقت کتبی استاد راهنما، مشاور و دانشجو به واحد انتشار صورت می پذیرد.